Προφορική Εξέταση:
Λύνοντας Τις Απορίες
Ποιοι μαθητές έχουν δικαίωμα να εξετάζονται προφορικά;
Όσοι μαθητές αδυνατούν να εκφράσουν γραπτά τις γνώσεις τους, απαλλάσσονται από τις γραπτές εξετάσεις και έχουν το δικαίωμα να εξεταστούν προφορικά. Πολύ συχνά αυτοί οι μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες που απορρέουν από:
- Δυσλεξία
- Δυσορθογραφία
- Δυσαναγνωσία
- Κινητικές αδυναμίες
- Φάσμα αυτισμού
- Συναισθηματικές / Κοινωνικές δυσκολίες
Πώς μπορώ να εξασφαλίσω την προφορική εξέταση;
Για να εξετάζεται ένας μαθητής προφορικά είναι απαραίτητο να έχει στην κατοχή του γνωμάτευση για προφορική εξέταση. Η γνωμάτευση αυτή παρέχεται έπειτα από αίτηση και αξιολόγηση από τους παρακάτω φορείς:
- Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.)
- Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων
- Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα
Σε ποιες περιπτώσεις μπορεί να εφαρμοστεί η προφορική εξέταση;
Η προφορική εξέταση του μαθητή μπορεί να εφαρμοστεί κάθε φορά που καλείται να αξιολογηθεί σχετικά με τις γνώσεις του. Πιο συγκεκριμένα, αφορά σε:
- Πρόχειρη, ολιγόλεπτη εξέταση στο μάθημα της ημέρας
- Διαγώνισμα τετραμήνου
- Απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις
- Πανελλαδικές εξετάσεις
- Εξετάσεις πιστοποίησης γλωσσομάθειας
- Εξετάσεις τμημάτων της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Πόσο διαφέρει η διαδικασία της γραπτής εξέτασης από την προφορική;
Ο μαθητής στην προφορική εξέταση έχει τον ίδιο χρόνο να επεξεργαστεί τα θέματα των εξετάσεων, με αυτόν που έχουν και οι μαθητές που εξετάζονται γραπτώς. Με την πάροδο αυτού του χρόνου, ο μαθητής καλείται σε διαφορετικό χώρο, με την παρουσία μόνο του εξεταστή (ή των εξεταστών) να αναπτύξει προφορικά τις απαντήσεις του. Κατά τη διάρκεια της προφορικής εξέτασης έχει τη δυνατότητα να συμβουλεύεται τις σημειώσεις που κράτησε κατά τη διάρκεια που επεξεργαζόταν τα θέματα προς εξέταση. Μπορεί να ξεκινήσει από όποια ερώτηση επιθυμεί. Δεν υπάρχει χρονικός περιορισμός για την προφορική εξέταση, ωστόσο, οι απαντήσεις πρέπει να είναι άμεσες σε χρόνο, δεδομένου ότι ο μαθητής είχε τον χρόνο να τις επεξεργαστεί σε προηγούμενο χρόνο, με τους υπόλοιπους μαθητές.
Υπάρχει ευνοική – ειδική μεταχείριση κατά τη διάρκεια της προφορικής εξέτασης;
Δεν θα πρέπει να συγχέεται η ειδική μεταχείριση με την εύνοια απέναντι στους μαθητές που εξετάζονται προφορικά. Σε καμία περίπτωση δεν επιδιώκεται η ευνοική μεταχείριση. Αντιθέτως, η ειδική μεταχείριση οφείλεται στην πρόληψη και αντιμετώπιση των συμπτωμάτων των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και όχι στην έλλειψη γνώσεων. Ο εξεταστής έχει τη δυνατότητα να:
- Κάνει ανάγνωση των θεμάτων, εφόσον του ζητηθεί από το μαθητή
- Παρέχει βοηθητικές ερωτήσεις όταν αντιλαμβάνεται τη δυσκολία του μαθητή να αποτυπώσει σε συνεχή λόγο τις γνώσεις του
- Σε καμία περίπτωση αυτές οι ερωτήσεις δεν θα πρέπει να είναι καθοδηγητικές ως προς τις απαντήσεις
Ποια είναι τα δικαιώματα των μαθητών που εξετάζονται προφορικά;
- Να ζητήσουν την ανάγνωση των θεμάτων προς εξέταση
- Να δηλώσουν την επιθυμία τους να εξεταστούν γραπτά σε συγκεκριμένη – συγκεκριμένες ερωτήσεις